Seniorzy są grupą szczególnie narażoną na niebezpieczne telefony od oszustów. Złodzieje przedstawiają się jako pracownicy banku, ZUS-u czy policjanci, aby wzbudzić zaufanie i wyłudzić poufne dane. Dowiedz się, jak i gdzie zgłosić numer telefonu oszusta i samą próbę wyłudzenia. Jest to wiedza, którą powinien mieć każdy senior, który chce skutecznie chronić swoje złotówki.
Jakie numery telefonów są podejrzane?
Nieznane numery telefonów powinny wzbudzić szczególną czujność, zwłaszcza gdy dzwoniący:
- Prosi o podanie danych wrażliwych (PESEL, numer dowodu osobistego, numer konta bankowego).
- Domaga się szybkich przelewów pieniędzy, rzekomo potrzebnych na „kaucję za bliskiego” lub „pilną operację”.
- Wywiera presję, żąda podjęcia szybkiej decyzji i nalega na nieujawnianie rozmowy rodzinie.
- Podszywa się pod osoby bliskie, np. wnuczka czy dziecko, sugerując pilną potrzebę finansową.
- Chce skorzystać z pośrednika, kogoś „zaufanego”, kto akurat znajduje się w pobliżu miejsca zamieszkania seniora.
- Pragnie wymusić zalogowanie się do bankowości internetowej lub wykonanie innej czynności związanej z finansami na komputerze.
W takich przypadkach możemy być stuprocentowo pewni, że mamy do czynienia z próbą oszustwa.
Gdzie zgłosić numer telefonu oszusta?
Gdy starsza osoba zidentyfikuje, że może mieć do czynienia z oszustwem, powinna działać szybko i bez zastanowienia. Pierwszym krokiem jest zgłoszenie telefonu na policję. Można to zrobić telefonicznie (dzwoniąc na numer alarmowy 112) albo udać się osobiście na komisariat. Dokonując zgłoszenia, warto podkreślić, że ofiarą oszustwa miała paść osoba starsza. Pozwoli to funkcjonariuszom na zapewnienie seniorowi wszystkich niezbędnych informacji i przeprowadzenie czynności mających na celu jego ochronę.
Im szybciej zgłoszenie trafi do funkcjonariuszy, tym większa szansa, że uda się zatrzymać sprawcę lub przynajmniej ograniczyć skalę jego działania. Dodatkowo warto zaangażować w sprawę najbliższą rodzinę lub sąsiadów. Pod żadnym pozorem nie należy ulegać emocjonalnym szantażom oszustów oraz wywieranej przez nich presji. Jeżeli o sytuacji wie więcej osób, bezpieczeństwo seniora wzrasta.
Jak przygotować się do zgłoszenia numeru telefonu oszusta?
W momencie zgłaszania numeru telefonu oszusta funkcjonariusze powinni zadbać o zebranie wszystkich istotnych faktów dotyczących sprawy. Aby nie umknął żaden istotny szczegół, senior przy pomocy najbliższych lub sąsiadów może przygotować się do złożenia zeznań. Jakie informacje na temat zdarzenia warto zanotować?
- Dokładny numer telefonu dzwoniącego (jeżeli nie był zastrzeżony).
- Dzień i godzinę połączenia.
- Szczegóły rozmowy z punktu widzenia oszusta (co mówił dzwoniący, jakie informacje próbował uzyskać).
- Szczegóły rozmowy z punktu widzenia ofiary (jakie informacje zostały przekazane, o czym senior zdążył powiedzieć oszustowi)
- SMS-y lub wiadomości głosowe pozostawione przez oszustów.
- Opis innych niepokojących sytuacji, jeśli przydarzyły się seniorowi.
Dzięki temu zgłoszenie będzie konkretne i precyzyjne, co zwiększa szansę na skuteczne działanie służb.
Gdzie jeszcze zgłasza się numery telefonu oszusta?
Zgłoszenie sprawy na policję powinno zapewnić bezpieczeństwo seniorowi, jednak nie jest to jedyne miejsce, w którym warto zgłosić numer telefonu oszusta. Im więcej instytucji otrzyma informacje o sprawie, tym większa szansa na jej dokładną weryfikację pod kątem sprawcy.
Oprócz policji numer telefonu oszusta zgłosić można:
- Na stronie internetowej https://incydent.cert.pl/. Po wybraniu opcji „osoba fizyczna” każdy zgłosić może tam podejrzane SMS-y lub telefony.
- W banku, w którym posiadamy konto. Dzwoniąc na infolinię, zostaniemy przekierowani do działu, który pomoże zabezpieczyć pieniądze, jeśli istnieje zagrożenie ich utraty.
Jak senior może chronić swoje złotówki przed oszustwami telefonicznymi?
Każdy senior powinien stosować się do kilku sprawdzonych zasad.
- Zawsze weryfikuj z członkiem rodziny lub zaufaną osobę informacje otrzymane przez telefon od obcej osoby.
- Nigdy nie podawaj danych osobowych ani bankowych osobom dzwoniącym do Ciebie niespodziewanie.
- Zapisz numery kontaktowe do banku i innych instytucji, aby w razie potrzeby szybko potwierdzić tożsamość rozmówcy.
- Informuj rodzinę i znajomych o podejrzanych połączeniach – im więcej osób będzie świadomych zagrożeń, tym trudniej będzie oszustom działać.
- Nie czekaj ze zgłoszeniem podejrzanego numeru telefonu. Im szybciej instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo otrzymają Twoje zgłoszenie, tym mniejsza szansa, że oszust wyłudzi pieniądze od kolejnych osób.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, skontaktuj się także z kimś bliskim lub poproś o wsparcie rodzinę. Każda godzina zwłoki zwiększa ryzyko popełnienia kolejnych przestępstw. Zgłaszając numer telefonu oszusta, sprawiasz, że nie tylko Twoje złotówki będą bezpieczne.