Nie możesz znaleźć karty, skradziono ci portfel albo odnotowałeś na wyciągu z konta podejrzane transakcje, których nie zlecałeś? Nie zwlekaj, ponieważ w takiej sytuacji liczy się każda godzina. Zastrzeżenie karty to natychmiastowa reakcja, która odcina możliwość dalszych transakcji i minimalizuje ryzyko. Warto wiedzieć, jak działa ten mechanizm, kiedy go użyć i z czym się wiąże.
Zastrzeżenie karty to coś więcej niż jej blokada
Blokada karty (często dostępna w aplikacji mobilnej lub w bankowości internetowej) to szybkie „zamrożenie” funkcji karty. Stanowi wygodną opcję, gdy chcesz tymczasowo uniemożliwić płatności (na przykład nie możesz znaleźć portfela, ale podejrzewasz, że zawieruszył się gdzieś w domu). Zdjęcie blokady nie będzie stanowiło problemu i dokonasz tego w kilka sekund w tym samym miejscu. W przypadku zagrożenia utraty środków w wyniku kradzieży karty czy ataku cyberprzestępców trzeba pójść jednak krok dalej.
Tym krokiem jest zastrzeżenie karty, czyli jej formalne unieważnienie. W tym przypadku numer karty zostaje wyłączony. Po zastrzeżeniu nikt nie zrobi transakcji przy użyciu starego plastiku, a bank nie ma podstawy do odrzucenia ewentualnych roszczeń. Jeśli dojdzie do kolejnych wypłat czy utraty środków w wyniku oszustwa. Innymi słowy: blokada = tymczasowe „pauzowanie”, zastrzeżenie = „karta martwa, zamawiamy nową”.
Jak zastrzec kartę?
Najszybszym i najpewniejszym sposobem zastrzeżenia karty jest wybranie numeru +48 828 828 828, czyli telefon do Systemu Zastrzegania Kart. To uniwersalny system, w którym uczestniczą niemal wszystkie polskie banki. Działa 24h na dobę i po wskazaniu nazwy banku błyskawicznie przekierowuje na infolinię instytucji, która wystawiła utraconą kartę.
W zależności od banku zastrzeżenie karty dostępne może być także w:
- aplikacji mobilnej lub portalu bankowości internetowej,
- na infolinii danego banku,
- w placówce stacjonarnej.
Niezależnie od wybranej metody, od razu po potwierdzeniu tożsamości oraz zleceniu odpowiedniej dyspozycji karta zostanie zastrzeżona, a dokonywanie przy jej pomocy jakichkolwiek transakcji stanie się niemożliwe.
W tych sytuacjach koniecznie powinieneś zastrzec kartę
Zastrzeżenie karty to prosta operacja, która może uchronić cię przed stratami. Oto sytuacje, w których nie ma co zwlekać:
- Karta zaginęła i nie możesz jej znaleźć przez dłużej niż kilka minut.
- Karta została skradziona.
- Zauważyłeś nieautoryzowane transakcje (nawet drobne), których nie wykonywałeś.
- Podejrzewasz skopiowanie danych (dziwne transakcje po użyciu bankomatu lub terminala płatniczego, szczególnie podczas podróży zagranicznej).
- Twój numer PIN, numer karty oraz numer CVC/CCV (trzy cyferki z tyłu karty) zostały spisane lub sfotografowane.
- Telefon z dostępem do aplikacji bankowej został skradziony, a karta była przypięta do mobilnego portfela.
- Masz powód, by sądzić, że Twoje dane logowania do bankowości lub skrzynki e-mail zostały przejęte (np. za sprawą phishingu).
Zastanawiasz się, czy zastrzeżenie karty nie jest zbyt daleko posuniętym środkiem ostrożności? W żadnym wypadku nie powinieneś mieć takich wątpliwości.
Nie bój się zastrzec kartę, gdy tylko zaczynasz coś podejrzewać
Pamiętaj, że zastrzeżenie karty to początek procedury ochronnej. W przypadku cyberprzestępstw, które uprawniają klienta banku do pociągnięcia do odpowiedzialności za nieautoryzowane transakcje instytucji płatniczej, niezwłoczne dokonanie zastrzeżenia karty jest istotnym czynnikiem dokumentującym podjęcie środków zaradczych. Obawiasz się, że uniemożliwi ci to swobodne funkcjonowanie i płatności?
Z pewnością będzie to niedogodnością, ale wiele banków wydaje nową kartę bezpłatnie lub za symboliczną opłatą (kilkanaście złotych), a czas oczekiwania bywa krótki (często kilka dni roboczych. Niektóre banki oferują ekspresowe karty lub tymczasowe numery do płatności online). Koszt i czas wymiany to drobnostka w porównaniu z potencjalną stratą środków i problemami związanymi z odzyskiwaniem pieniędzy po oszustwie.