Ułatwienia dostępu

Sfinansowano ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów i Gospodarki. Realizatorem Kampanii jest Fundacja Think!

Praca szuka człowieka

Świetna oferta pracy? Poznaj historię Kasi i dowiedz się, jak chronić się przed oszustami wyłudzającymi dane i pieniądze.

Kasia, studentka ostatniego roku studiów, długo nie mogła znaleźć pracy, która spełniałaby jej oczekiwania. Regularnie sprawdzała najbardziej popularne portale rekrutacyjne. Z czasem zaczęła też przeglądać platformy do sprzedaży i kupna różnych produktów, usług, mieszkań, bo tam również pojawiały się ogłoszenia od pracodawców.

I właśnie na jednej z nich trafiła na niezwykle atrakcyjną ofertę: „Szukamy młodych, dynamicznych ludzi do pracy zdalnej! Elastyczne godziny pracy, wynagrodzenie: 4000 zł miesięcznie na rękę!”. Kliknęła w link prowadzący do formularza aplikacyjnego. Strona wyglądała profesjonalnie, miała logo znanej firmy, szczegółowy opis wymagań oraz zakres przyszłych obowiązków. Widząc, że zostały 2 dni do zamknięcia rekrutacji, szybko podała dane: imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, PESEL i numer dowodu osobistego. Dodała też swoje CV. Kliknęła „Wyślij”.

Wiedziała, że pracodawcy często nie dają żadnej odpowiedzi na zgłoszenie. Po kilku dniach uznała, że pewnie jej aplikacja została odrzucona. Weszła jednak na stronę internetową firmy, by sprawdzić, czy nie prowadzi rekrutacji także na inne stanowiska. Od razu zauważyła, że strona wyglądała nieco inaczej niż ostatnio – miała inny układ elementów, większą czcionkę. Znalazła zakładkę z ofertami pracy, ale widoczne były jedynie stare ogłoszenia. Pośród nich nie znalazła tego, na które odpowiedziała. W tym momencie zdała sobie sprawę, że mogła paść ofiarą oszustwa. 

Kilka dni później Kasia zaczęła otrzymywać wiadomości mailowe, SMS-y i telefony od nieznanych osób, które pytały o wysyłkę jakichś paczek, żądały zwrotu pieniędzy za niedostarczenie produktu i groziły zgłoszeniem jej na policję! Przerażona, zrozumiała, że jej dane osobowe mogły zostać wykorzystane do kradzieży tożsamości. Zaczęła przeglądać sieć, wpisując do wyszukiwarki swój numer telefonu, adres mailowy i nazwisko. Znalazła kilka ogłoszeń na znanych portalach sprzedażowych – ktoś założył konto na jej dane, wykorzystał nawet jej zdjęcie, które umieściła w CV… Oszust w jej imieniu wystawiał rzekomo na sprzedaż ubrania, używaną elektronikę, rower. 

Niezwłocznie udała się na policję.

Co zrobić, jeśli znajdziesz się w podobnej sytuacji?

  1. Udaj się na policję, opisz szczegółowo sytuację i zachowaj kopię zgłoszenia. 
  2. Skontaktuj się z platformą sprzedażową – wyjaśnij sytuację, załączając kopię zgłoszenia na policji. Zażądaj usunięcia nieprawdziwego konta.
  3. Zastrzeż swoje dane osobowe – unieważnij swój dowód osobisty i zastrzeż numer PESEL. Możesz zrobić to online lub w urzędzie. 
  4. Powiadom rodzinę i znajomych – na wypadek gdyby ktoś próbował się z nimi skontaktować, podszywając się pod Ciebie.  

Na co szczególnie uważać, gdy szukasz pracy?

  1. Sprawdzaj wiarygodność ogłoszeń – oszuści często publikują oferty pracy, które są zbyt kuszące, by były prawdziwe. Zanim wyślesz swoje dane, poszukaj informacji o firmie w internecie. Sprawdź opinie.
  2. Zwróć uwagę na wymagania – jeśli w ramach rekrutacji proszą Cię o podanie numeru PESEL czy przesłanie skanów dokumentów tożsamości, zrezygnuj z oferty.
  3. Zwracaj uwagę na adres strony – fałszywe strony mogą wyglądać jak oryginalne, ale często mają drobne błędy w adresie URL. Upewnij się, że strona ma bezpieczny protokół HTTPS i sprawdź, czy adres jest zgodny z tym, co widnieje w ogłoszeniu.

Zobacz także